Progi zwalniające a przepisy prawa

Progi zwalniające a przepisy prawa

Zgodnie z wytycznymi, zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury, z 2003 r., progi zwalniające mogą być stosowane na drogach w terenie zabudowanym. Warunkiem lokalizacji tych poziomych znaków na jezdni, jest spełnienie pewnych wytycznych. jeśli chodzi o teren prywatny, drogi osiedlowe i inne, niepubliczne, to właściciel owego terenu decyduje o rodzaju i umieszczeniu spowalniaczy.

Rodzaje progów spowalniających auta

Progi zwalniająceRozporządzenie Ministra Infrastruktury nie doprecyzuje, jak dokładnie ma wyglądać próg spowalniający auta. Dlatego na drogach spotykamy coraz to nowe rozwiązania i rodzaje progów zwalniających. Często wykonywane są jako trwałe przeszkody, wylewane z asfaltu, układane  z kostki brukowej. Progi zwalniające do samodzielnego montażu, wykonywane są zwykle z gumy, uzyskiwanej w drodze recyklingu, np. z przetworzonych opon samochodowych. Przyjęło się, że długość progu równa jest szerokości drogi. Progi jednolite są najczęściej spotykane. Inne rodzaje, to rożne wyspy, przez które pojazd musi dłużej przejeżdżać, co wymusza zwolnienie prędkości i jednocześnie powoduje mniejszy hałas. To właśnie stukot obijających się kół i hałas, są głównymi argumentami przeciwko montażowi progów. Jednak ostatecznie to względy bezpieczeństwa są główną przesłanką do montażu progów spowalniających ruch. Przed progiem można postawić znak informujący o obecności przeszkody na drodze. Prędkość przejazdu przez próg nie powinna przekraczać 30 km/h.

Progi spowalniające ruch stosowane są coraz częściej, zarówno na drogach publicznych, jak i prywatnych, np. na terenie ośrodków wypoczynkowych i osiedli strzeżonych. Istnieją ogólne wytyczne Ministra Infrastruktury, lecz większość progów, jakie znajdziemy w sprzedaży, spełnia owe normy i przepisy.

Close Menu