Suwnice w przeładunkach wielkogabarytowych

 

Suwnice są od lat używane do transportu w zamkniętym obszarze działania tej maszyny. W zależności od jej wielkości może służyć do transportu zarówno niedużych gabarytowo materiałów, jak i wielkich kontenerów. Najczęściej lokalizuje się ją w obszarze przedsiębiorstwa, które ma do przeładowania wiele towarów. Suwnice są w tym zakresie bardzo wydajne i praktycznie niezastąpione.

Jak wysokość suwnicy pomostowej wpływa na proces przeładunku?

wysokie suwnice pomostoweTrzeba od razu na wstępie powiedzieć, że im większa jest suwnica, tym większy materiał jest w stanie przetransportować. Wiąże się to z jej konstrukcją i tym, że większe suwnice zbudowane są z większych przekrojowo belek, które nie uginają się pod dużym ciężarem. W największych suwnicach ze względów ekonomicznych używa się pomostów kratowanych, które mają znacznie lepszy współczynnik wytrzymałości do ciężaru niż belki pełne. Suwnica o pełnych belkach musiałaby ważyć kilka razy więcej niż suwnica o niepełnych pomostach wykonana z kratownic. Podobne rozwiązania stosuje się zresztą w konstrukcjach hal przemysłowych. Kolejnym aspektem przy pracy suwnicy, szczególnie istotne w przypadku wielkich gabarytów jest wysokość samej suwnicy. Ma to niebagatelny wpływ na to jak pracuje się suwnicą jej operatorowi. Nie ukrywajmy, że wysokie suwnice pomostowe zapewniają o wiele lepszą widoczność, niż w przypadku suwnic niższych. Wyobraźmy sobie, że mamy przeładować kontenery w porcie z ciężarówki na statek. Jeśli suwnica będzie wyższa od strefy przeładunku zaledwie o parę metrów, to tak naprawdę niewiele będzie widać, zwłaszcza, że stanowisko operatora na takich suwnicach jest z reguły umieszczone z jednej jej strony, zatem id ładunek będzie znajdował się dalej od tego stanowiska tym gorzej. Dużo lepiej jest, podobniej ka w przypadku dźwigów, aby to stanowisko znajdowało się na o wiele większej wysokości, dzięki temu pole widoczności jest dużo lepsze i operator wzrokiem ogarnia cały obszar.

O tym, że suwnice do przeładunku dużych ładunków muszą być wysokie wiedzą oczywiście sami producenci. Rzadko kiedy w porcie widzi się niską suwnicę. Często są to konstrukcje wielkości kilkupiętrowych bloków, które widać w zasięgu wzroku już znajdując się nawet kilka kilometrów od portu. Wszystko oczywiście po to aby jak najlepiej sprawdzały się w przypadku zadań, które przed nimi postawiono.